Kat

Zelfstandige huisgenoot

Vaccineren

De gezondheid van de kat is lastiger te bepalen dan bij de hond. De kat is van nature veel meer een solitair levend dier die ziektesymptomen zoveel mogelijk voor ons zal proberen te verbergen. Afwijkend gedrag is ook lastiger te interpreteren. Daarom is het des te belangrijker om uw kat regelmatig te laten controleren (minimaal een keer per jaar) zodat we problemen in een vroeg stadium ontdekken en kunnen behandelen.

Vaccineerschema

9 wk 12 wk 1 jaar 2 jaar 3 jaar 4 jaar etc.
Kattenziekte
Niesziekte

Door middel van inentingen kan een kat worden beschermd tegen verschillende gevaarlijke kattenziektes. In Nederland wordt standaard ingeënt tegen de onderstaande ziektes.

• Kattenziekte
  • Niesziekte (Calici en Herpesvirus standaard, evt. ook Chlamydia)
  • Bordetella (neusenting)
    Wanneer katten naar het pension gaan, hebben ze nog een extra vaccinatie nodig tegen niesziekte.
  • Hondsdolheid (rabies)

Kittens worden twee keer ingeënt, op 9 en 12 weken leeftijd. Volwassen katten die nog nooit zijn ingeënt moeten ook twee keer (met drie weken tussentijd) worden ingeënt om maximale bescherming op te bouwen tegen kattenziekte en niesziekte. Om het beschermingsniveau op peil te houden moet jaarlijks een herhalingsinenting worden gegeven. Wij vaccineren, net als de meeste dierenartsen in Nederland, op maat:
Eens in de drie jaar krijgt een kat de Nobivac Tricat inenting (Kattenziekte en Niesziekte), de andere jaren is dit de Nobivac Ducat inenting (Niesziekte).

Ontwormen

Katten kunnen last hebben van spoelwormen en lintwormen. De lintwormen hebben als tussengastheer de vlo zodat het heel belangrijk is om ook de vlooien maandelijks te behandelen. Wormen kunnen ook voor de mens en met name kinderen risico geven.

Ontwormen van puppy's en kittens

2 wk 3 wk 4 wk 5 wk 6 wk 7 wk 8 wk

• Zo
    Gesloten

Vind ons hier:

Nijverheidsweg 1b 3433 NP Nieuwegein Wij werken op afspraak!
ontvang een routebeschrijving via Google Maps