Konijn

Alles over het houden van uw konijn

Konijnen

Konijnen worden steeds meer als huisdier gehouden en steeds meer als alternatief voor een hond of een kat gezien. De gemiddelde leeftijd van een tam konijn ligt tussen de zes en tien jaar, afhankelijk van de grootte (een klein ras wordt over het algemeen ouder dan een groot ras) en de verzorging. Er zijn een aantal dingen erg belangrijk om te weten om een konijn gezond oud te laten worden.

Voeding

Goede voeding is uiterst belangrijk. Op de eerste plaats is het belangrijk dát uw konijn eet. Als hij of zij een dag niet eet, is dat meestal een teken van ziekte en is het verstandig om contact op te nemen met de praktijk. Een goed konijnendieet bestaat uit onbeperkt hooi van goede kwaliteit, een beperkte hoeveelheid pelletvoer (brokjes) en een beperkt aanbod van groente, fruit en verse kruiden.

Hygiëne

Het is aan te raden om minimaal een keer per week het gehele hok en minimaal twee à drie keer in de week de plek waar geplast wordt schoon te maken. Een konijn is goed zindelijk te maken met een konijnentoilet!

Vaccinatie

Laat uw konijn jaarlijks vaccineren tegen Myxomatose, VHD1 en VHD2. Sinds 2020 is er een vaccin beschikbaar dat één jaar lang tegen Myxomatose, VHD1 en VHD2 beschermt. Ook al komt het konijn niet buiten, ze lopen alsnog risico door bijvoorbeeld stekende insecten. Naast de enting wordt uw konijn bij ons altijd op algemene gezondheid nagekeken.

Sterilisatie

Laat voedsters (vrouwelijke konijnen) steriliseren rond een leeftijd van zes maanden. Dit verkleint de kans op het ontstaan van over het algemeen kwaadaardige baarmoedertumoren. Baarmoederkanker is niet altijd gemakkelijk te ontdekken.

Gezelschap

Konijnen zijn gelukkiger met een maatje. Het koppelen van twee konijnen kan soms wat problemen opleveren. Ze zullen elkaar niet altijd gelijk accepteren. Er bestaan goede tips voor het laten wennen van een konijn aan een nieuwkomer. De beste combinatie is een gecastreerde ram met een voedster.

Belangrijke informatie

Gebitsproblemen

Bij konijnen kunnen gebitsproblemen op vele manieren opgemerkt worden. Lange of scheef afgesleten voortanden en minder voer eten liggen voor de hand, maar wist u dat ook vachtproblemen, het niet opeten van hun blindendarmkeutels (dan lijkt het net alsof de konijn diarree heeft), kwijlen, tandenknarsen, te kleine of geen keutels maken ook tekenen kunnen zijn dat er iets mis is met het gebit? Een goede voeding met veel hooi is zeer belangrijk voor het behouden van een gezond gebit.

Ontlasting

Konijnen hebben twee verschillende soorten ontlasting. De bekende harde konijnenkeutels en de blindedarmkeutels. Deze laatste zijn kleine zachte keuteltjes die met name ’s nachts en in de vroege ochtend worden geproduceerd. De keutels bevatten veel voedingsstoffen en vitamines en worden weer opgegeten. Indien het konijn teveel konijnenvoer krijgt, zal hij zijn eigen ontlasting niet meer zal opeten. Deze keutels zitten dan aan de kont geplakt. Er wordt ten onrechte gedacht aan een probleem met de ontlasting terwijl het een voedingsprobleem is.

Een konijn heeft vezels uit de voeding nodig om de darmbewegingen aan de gang te houden en eet hierom de hele dag door. Als een konijn niet eet, ontstaan er snel problemen met de darmen, die gaan stilliggen. Als uw konijn darmproblemen krijgt (en veel problemen van konijnen worden uiteindelijk vroeg of laat darmproblemen ook al begonnen ze niet met de darmen), kan het snel slecht aflopen met uw konijn. Even afwachten, wat men wel vaker doet met een hond of kat, is voor konijnen dodelijk. Zijn ze niet in orde of eten ze een dag niet, dan is het verstandig om zo spoedig mogelijk een dierenarts te raadplegen.

Maden

Myiasis of madenziekte wordt veroorzaakt door vliegen. Wees vooral in de zomermaanden alert op de aanwezigheid van groene vliegen in de buurt van uw konijn. Ze kunnen eieren leggen in vieze haren of met name wanneer het konijn aangekoekte poep heeft onder de staart of rond de anus. Ook bij een huidontsteking lopen ze risico. Controleer dagelijks de vacht en zorg voor goede hygiëne!

Terug naar Medische ondersteuning

Contactinformatie praktijk

Dierenartsenpraktijk Nieuwegein

• Ma
  • Di
    9.00 - 17.00 uur
  • Wo
  • Do
    9.00 - 17.00 uur
  • Vrij
  • Za
    Gesloten
  • Zo
    Gesloten

Vind ons hier:

Nijverheidsweg 1b 3433 NP Nieuwegein Wij werken op afspraak!
ontvang een routebeschrijving via Google Maps